W związku z ostrzeżeniem wydanym przez Europejską Agencję Leków polski Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych wydał komunikat skierowany do pracowników ochrony zdrowia w sprawie bezpieczeństwa stosowania hormonalnych środków antykoncepcyjnych. Podkreślono w nim silne działanie depresyjne tych środków, które to działanie według duńskich badań zwiększa ilość prób samobójczych w grupie kobiet, które tych środków zażywają. Co ciekawe depresja pojawia się często już w pierwszym miesiącu ich stosowania.

Badaniu poddanych zostało 475802 kobiet, które obserwowano przez średnio 8,3 roku. Ryzyko samobójstwa okazało się być najwyższe wśród kobiet w wieku 15-19 lat.

Warto zauważyć, że hormonalne środki antykoncepcyjne wykazują również działanie aborcyjne (nazywane dla niepoznaki anty-nidacyjnym czy anty-implantacyjnym). Czasami w ulotkach stosuje się kłamliwe wyrażenia typu „uniemożliwia zagnieżdżenie się jajeczka”, podczas gdy oczywistym dla każdego ginekologa jest fakt, że „jajeczko” nie zagnieżdża się w macicy matki, zagnieżdża się dziecko w kilka dni po zapłodnieniu. Kolejną gierką słowną jest mówienie o ciąży dopiero, gdy doszło do zagnieżdżenia dziecka w macicy.

Jeśli nie zadziała mechanizm antykoncepcyjny, działa mechanizm aborcyjny, tyle że dla matki zmarłego już dziecka jest to niezauważalne. Jej łono, które miało być życiodajnym miejscem staje się miejscem śmierci.

Autor: Aleksandra Musiał

Źródło: https://farmacja.pl/sklonnosci-samobojcze-po-pigulkach-antykoncepcyjnych-urzad-ostrzega/?fbclid=IwAR0Doo6z3d6kDlPnsBjy87Kao6yCnDDGLaZB-GyRgGuNuIur2AqPExTCZh0